นายณัชธรณ์ อุลิศ นักศึกษาชั้นปีที่ 4 สาขาวิชาการออกแบบอุตสาหกรรม คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์และการออกแบบ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี (มจธ.) คว้ารางวัลรองชนะเลิศอันดับที่ 2 จากการแข่งขันรายการระดับโลก Toyota Logistic Design Competition 2020 และเป็นนักศึกษาหนึ่งเดียวในเอเชียที่สามารถคว้ารางวัลจากการแข่งขันในรายการระดับโลกนี้มาครองได้สำเร็จ ด้วยการนำเสนอผลงาน “ULISS” Mobile Baggage System ที่มุ่งเน้นการแก้ปัญหาการจัดการสัมภาระผู้โดยสารภายในสนามบิน ตั้งแต่การเช็คอินไปจนถึงการจัดการสัมภาระและการขนส่งไปยังอาคารผู้โดยสาร ไปยังเครื่องบินและ/หรือการมาถึงปลายทาง ตลอดจนแก้ปัญหาความเร็วในการรับกระเป๋าสัมภาระของผู้โดยสาร ป้องกันการสูญหาย และป้องกันความเสียหายที่เกิดจากสายพานลำเลียง โดยได้รับรางวัลเงินสด 2,000 ยูโร พร้อมใบประกาศนียบัตร และโอกาสในการศึกษาเรียนรู้งานกับ Toyota Material Handling Design Center ในยุโรป เป็นระยะเวลา 6 เดือน โดยในปีนี้มีผู้ส่งผลงานเข้าร่วมประกวดทั้งสิ้น 2,400 ผลงาน จาก 123 ประเทศทั่วโลก
“ULISS” ถูกออกแบบขึ้นภายใต้แนวคิด eco-friendly ระบบสายพานลำเลียงออกแบบเป็นทรงกลม ด้านบนหลังคาดีไซน์เป็นแอ่งกระทะสำหรับติดตั้งแผงโซลาร์เซลล์ เน้นการใช้ประโยชน์จากแสงจากธรรมชาติเป็นหลัก พร้อมนำเสนอไอเดียโดยใช้ Boarding pass ที่มี QR Code เพื่อสามารถสแกนรับสัมภาระได้ทันทีจากระบบสายพานลำเลียง ช่วยลดขั้นตอนในการเดินหาสายพานหรือรอรับสัมภาระจากสายพานเป็นเวลานาน นอกจากนั้นแล้วสายพานลำเลียงถูกออกแบบให้เคลื่อนย้ายได้ จึงสะดวกต่อการใช้งานแม้ในพื้นที่จำกัดหรือภายในสนามบินขนาดเล็ก อีกทั้งยังส่งผลต่อการออกแบบสนามบินในอนาคต เพราะ ULISS ใช้พลังงานแสงอาทิตย์เป็นตัวขับเคลื่อนทำให้รูปแบบการออกแบบสนามบินมีการเปิดช่องรับแสงอาทิตย์มากขึ้น ส่งผลให้สนามบินมีความโปร่งและสวยงาม นอกเหนือจากรูปลักษณ์ที่ดูโดดเด่นแล้ว “ULISS” ยังมีระบบแอปพลิเคชันบนมือถือที่สะดวกสำหรับนักท่องเที่ยว ซึ่งผู้ใช้งานสามารถตรวจสอบสถานะของสัมภาระด้วยตนเองได้อย่างง่ายดาย และยังรองรับการค้นหาข้อมูลการเดินทางอีกด้วย
นอกจากนั้นแล้ว สถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา (COVID-19) ส่งผลให้ทั่วโลกมีมาตรการป้องกันการแพร่ระบาดหลากหลายวิธี อาทิเช่น การเว้นระยะห่างทางสังคม (social distancing) โดย ULISS ซึ่งเป็นจุดรับสัมภาระอัจฉริยะที่มีลักษณะเป็นวงกลม นักเดินทางสามารถเข้ารับสัมภาระพร้อมกันได้มากถึงครั้งละ 12 คน โดยไม่ต้องเสี่ยงกับการยืนแออัดกันในจุดใดจุดหนึ่ง เนื่องจากมีการออกแบบให้มีระยะห่างระหว่างกันในแต่ละจุด อีกทั้งตัวเครื่อง ULISS ถูกออกแบบให้เคลื่อนที่ได้ จึงสามารถนำไปใช้งานได้ในทุกพื้นที่ภายในสนามบิน ช่วยลดความเเออัดของผู้โดยสารที่รอรับกระเป๋า/สัมภาระ และยังช่วยลดความเสี่ยงในการเเพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา (COVID-19) ได้อีกทางหนึ่ง
ทั้งนี้ การแข่งขันในปีนี้ถือเป็นครั้งแรกที่ผู้จัดงาน Toyota Material Handling Europe (TMHE) ได้เปิดโอกาสให้กับนักศึกษาด้านการออกแบบและบัณฑิตใหม่จากทุกประเทศทั่วโลกส่งผลงานเข้าร่วมประกวด จากเดิมที่จัดการแข่งขัน และเปิดรับสมัครผู้เข้าร่วมแข่งขันเฉพาะในกลุ่มประเทศยุโรปเท่านั้น
SoA+D student won the 3rd place in Toyota Logistic Design Competition 2020 Global Challenge
Congratulations to Mr. Natthorn Uliss, 4th year student in Industrial Design program. Natthorn was proclaimed the 3rd place winner of Toyota Logistic Design Competition 2020, submitting his creative idea, “ULISS” mobile baggage system. He came up with a solution to solve the problems encountered in baggage handling in terms of speed and to prevent the damage caused by the conveyor belt. He received a cash prize of €2,000, certificate and a great opportunity to undergo internship at Toyota Material Handling Design Center in Europe for 6 months. This year, there were approximately 2,400 entries from 123 countries around the world. Moreover, this is the first year that Toyota has allowed design students and recent graduates from all over the world to submit their creative ideas. Originally, the competition was organized for European countries only. Mr. Natthorn Uliss, a student from KMUTT, was the only contestant from Asia who had won in this world-class competition eventually.
ULISS mobile baggage system can be placed in the airports with limited space. Solar panels are installed on the roof of each unit, allowing them to collect and store energy particularly at the airports that have clear and high ceilings. Passengers can claim their baggage by using the retractable ULISS digital screen to scan the QR code of their boarding passes. Images of their baggage and flight details are also displayed on the screen.
Upon confirmation, the system processes and delivers the baggage to the door beside the screen. When the baggage of a flight has been uploaded and processed, a special designed vehicle transports the baggage into the ULISS (which is designed to use with mobile phone). It can follow the sun rays to collect energy to supply the power for its own mechanism. Since the airports are renovated periodically, a mobile baggage system is not only eco-friendly but also cost-friendly. Apart from being strikingly smart looking, ULISS is a mobile system that offers travelers perfect flexibility.
The Toyota Logistic Design Competition 2020 was organized to find the best designers to present their creative ideas for baggage handling focusing on design that solves the problem of baggage handling speed, and the prevention of damage caused by conveyor belts. In addition, with the emergence of problems on handling baggage at airports, Toyota Material Handling Europe (TMHE) made a challenge to improve or change the system of baggage handling not only for a short-term solution. TMHE is the European headquarter of Toyota Material Handling Group (a part of Toyota Industries Corporation – the global leader in material-handling equipment).
For more information about the contest, please visit this link: https://tldc.toyota-forklifts.eu/